Meny
Mina recept Mina fullmakter och barn Mina läkemedelslistor Mitt högkostnadsskydd Rådgivning om läkemedel Frågor om receptuttag

Mitt konto

Vill du kolla din orderhistorik eller dina bevakningar?

Logga in
Till kassan

Retur & Reklamation

Hittar du inte svar på dina frågor på denna sidan? Kontakta vår kundservice!
Observera! Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten (49 SEK).

Steg-för-steg guide: Så här returnerar och reklamerar du enkelt hos oss

Ångrat köp

För att skapa en retursedel på Meds Apotek behöver du logga in på Mina sidor och välja den order som du vill returnera. Klicka på textrutan ”Retursedel” och följ stegen nedan:

  1. Läs igenom Meds returvillkor och markera att du har läst och förstått villkoren.
  2. Skapa en retursedel via textrutan.
  3. Lägg med en lapp i paketet där du anger ordernummer och returorsak.
  4. Skicka!

Inget behov av egen skrivare

Har du ingen skrivare hemma? Ingen fara! När du har skapat retursedeln på Mina sidor, registreras returen automatiskt i Postnords app. Där hittar du en QR-kod som du kan visa upp för ombudet, som sedan skriver ut retursedeln åt dig.

Behöver du hjälp?

Om du har problem med att skapa en retursedel själv kan du mejla vår kundservice på hello@meds.se, så hjälper vi dig.

Upphämtning vid bostaden

Vill du att vi hämtar returen vid din bostad? Mejla oss på hello@meds.se för att arrangera detta.

Reklamationer

Om du vill reklamera en produkt på grund av exempelvis skador eller fel, vänligen kontakta vår kundservice genom att mejla till hello@meds.se med följande information:

  • Ordernummer
  • Produktens namn
  • EAN- eller artikelnummer
  • Kort beskrivning av reklamationsorsaken
  • När- och hur upptäcktes problemet?
  • Har du försökt felsöka problemet?
  • En tydlig bild eller video som visar felet

Vår kundservice kommer att guida dig genom processen och säkerställa att din reklamation behandlas korrekt. Om vi bedömer att reklamationen är giltig skickar vi ut en returetikett per e-post som du kan använda för att kostnadsfritt returnera produkten till oss.

När vi har hanterat din retur så korrigerar vi betalningen och mailar dig en bekräftelse på att returen är mottagen och behandlad. 

Vid fakturabetalning är det viktigt att du meddelar Walley om returen så att fakturan kan pausas tills dess att vi har tagit emot och behandlat returen. Detta gör du enklast genom att logga in i Walleys app eller tar kontakt med Walleys kundservice så hjälper de dig att pausa din obetalda faktura. (Historiska ordrar hanteras av Klarna.) 

Information om returer

Om du ångrar ditt köp kan du göra en retur. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund 14 dagars ångerrätt som börjar gälla från den dag ditt paket levererats till mottagaradressen.

För att din retur ska bli godkänd är det viktigt att varan inte har minskats i säljvärde när den kommer fram till oss. Vi har rätt att göra värdeavdrag upp till 100% av varans pris om den återsänts i ett icke säljbart skick.

Hygienartiklar, bröstpumpar, tyngdtäcken och sexleksaker är varor vars förpackningar inte får brytas för att en retur ska bli godkänd, det av hygieniska skäl. Observera att icke plomberade hygienprodukter, tyngdtäcken och sexleksaker inte omfattas av ångerrätten och kommer därför inte att godkännas som returer. Det gäller även livsmedel, kylvaror och läkemedel (gäller både receptbelagda och receptfria, även växtbaserade läkemedel och djurläkemedel). 

I de fall där läkemedel returneras till oss kommer vi att destruera det och du som kund kommer inte få pengarna tillbaka. Samma sak gäller för läkemedel som t.ex. inte hämtats ut eller levererats till ofullständig adress och därför kommer automatiskt som en retur till oss. Detta eftersom att vi enligt Läkemedelsverkets föreskrifter inte kan sälja varan på nytt till en annan kund eller skicka ut den till dig igen.

Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten (49 SEK). Du har även ansvar för returpaketet till dess att den kommit MEDS tillhanda.

Observera: Livsmedel och läkemedel som returneras till oss av misstag återlämnas inte. Vi ansvarar inte för att skicka tillbaka sådana produkter.

Information om reklamationer

Om du tagit emot en skadad, felaktig eller ofullständig vara kan du göra en reklamation. Det är viktigt att du lämnar in ditt reklamationsärende till oss så fort som möjligt efter att du mottagit produkten. 

Du kan komma att behöva returnera din reklamation till oss på våran begäran.
MEDS står för returfrakten i de fall där produkten behöver skickas tillbaka till oss.

Om orsaken av din reklamation bedöms vara felaktig har vi rätt att neka den. Vi följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid reklamationstvister råder vi dig att kontakta Allmänna Reklamationsnämnden som hjälper dig att få tvisten prövad. Tänk på att alltid skapa en kopia på din reklamation ifall en tvist skulle uppstå.

Vanliga frågor & svar

Hur gör jag en retur?

Läs gärna våran steg-för-steg guide ovan!

Hur gör jag en reklamation?

Om du vill reklamera en produkt på grund av exempelvis skador eller fel, vänligen kontakta vår kundservice genom att mejla till hello@meds.se med följande information:

  • Ordernummer
  • Produktens namn
  • EAN- eller artikelnummer
  • Kort beskrivning av reklamationsorsaken
  • Tydlig bild/video som visar felet

Vår kundservice kommer att guida dig genom processen och säkerställa att din reklamation behandlas korrekt. Om vi bedömer att reklamationen är giltig skickar vi ut en returetikett per e-post som du kan använda för att kostnadsfritt returnera produkten till oss.

Hur lång hanteringstid har ni på returer?

Vi kommer att hantera din retur inom 14 arbetsdagar. Oftast hinner vi hantera din retur inom en veckas tid.

Hur lång ångerrätt har ni?

Vi har alltid 14 dagars ångerrätt från och med att paketet har levererats.
Notera att det gäller dom produkterna som är i linje med våra villkor.
Mer om det kan du läsa här ovan på denna sidan.

Hur mycket kostar det att göra en retur?

Vi tar ut en handläggnings avgift på 49kr för returer. Beloppet dras bort från summan som vi krediterar i samband med att returen behandlas.

Mitt paket har gått sönder under frakten

Tyvärr så händer det ibland att paket går sönder under frakten.
Vi rekommenderar att du tar bild hur paketet såg ut när du mottagit det och sedan kontaktar vår kundservice så snabbt som möjligt. Det går bra via chatt, telefon eller mail men vi rekommenderar mail för att bifoga bilder. 

När vi har tagit emot ditt ärende så försöker vi lösa det på bästa sätt.

Jag har ingen skrivare, hur gör jag då?

Ifall du inte har tillgång till en skrivare så kan du välja att använda en QR-kod istället. För att få en QR-kod så behöver du ladda ner Postnords app. När du får upp retursedeln där kan du välja att hämta QR-koden. Sedan behöver du bara visa upp den på ombud så skriver dom ut retursedeln åt dig! Smidigt va? 

Kontakta oss